۴ قدم اساسی برای تبدیل کردن زندگی کارمندی به کارآفرینی

اینکه همه آدمهای دنیا برای رضایت و لذت از زندگی باید وارد عرصه کارآفرینی بشوند از اشتباهات استراتژیک بزرگ است. اگرچه بسیاری از کوچ ها و مشاوران و پیشروان عرصه موفقیت و مبلغان انگیزشی بر تکیه افراد بر خودشون در کسب و کار است و اون رو تنها راه رستگاری انسان ها می دونند اما بسیاری از افراد ظرفیت های بسیار خوبی در موفقیت در دنیای کارمندی داشته و می توانند رضایت و آرامش و خوشحالی خودشون رو در این مسیر جستجو نمایند.

اما در اینجا قصد داریم برای کسانی که تصمیم به ورود و حضور در دنیای کارآفرینی دارند ۴ قدم موثر رو معرفی نماییم

قدم اول: تمرکز بر خود

در این قدم چندین سوال اساسی رو باید از خودت بپرسی و پاسخ اون سوال ها می تونه به تو در رسیدن به راه حل ها و اقدامات لازم کمک جدی بکنه

  • سوال اول: در ذهنت چه چیزی در مورد کارآفرینی وجود دارد؟

اگر با دقت به داده های ذخیره شده در ناخودآگاه خود توجه نماییم متوجه می شویم که بسیاری از باورها ؛ ارزشها ؛ برداشت ها و نگرش های ما نسبت به مقوله کارآفرینی بنا بر آموزشهای دوران کودکی ؛ مدرسه ؛ والدین ؛ همبازی ها و خانواده و حتی تجربیات گذشته ما احتمالاً متناسب با دنیایی که می خواهیم واردش بشیم نخواهد بود. لذا چنانچه باورهای ما نسبت به مسائل مالی ؛ دنیای سرمایه گذاری ؛ مدیریت و تفکرات استراتژیک متناسب این شرایط نباشد ممکن است زود از این مسیر خارج شویم. با این پرسشگری نقاطی که باید درش تغییر ایجاد گردد نیز شناسایی می شود.

  • سوال دوم: چقدر حاضری از خودت بگذری؟

دنیای کارآفرینی بر خلاف دنیای کارمندی و بر خلاف آنچه از خودش تبلیغ می گردد آنچنان که در مثل داریم گل و بلبل هم نیست و چالش های فراوانی رو همراه خود دارد. به خصوص در سالهای ابتدایی نیاز به انعطاف و از خود گذشتگی های اساسی در حوزه های مالی ؛ خانوادگی ؛ معاشرت با دوستان و اقوام و حتی تفریحات و سرگرمی در زندگی دارد. طبیعی است چنین زندگی آزادی ها و چهارچوب های مشخص زندگی کارمندی و امنیت اولیه اون رو حداقل برای مدتی در خود ندارد.

  • چقدر در تصمیم خود مصمم هستی؟

برای رسیدن به موفقیت در دنیای کارآفرینی چه اندازه عزم راسخ داری؟ چقدر مطمئنی در برابر ناملایمات سریع و بدون تلاش پا پس نخواهی کشید؟ افراد موفق در مسیرهایی که برای خود در زندگی انتخاب می کنند استوار و ثابت قدم هستند و زود پا پس نمی کشند

  • چقدر در توسعه فردی سابقه طولانی داری؟

بدون شک افرادی که در زمینه توسعه شخصی خودشون سرمایه گذاری مداوم و با کیفیت دارند راحت تر می توانند این فاز تغییر رو با موفقیت عبور نمایند. از خودت سوال کن چقدر برای کار کردن با متخصصین ؛ کوچ ها ؛ منتورها و مشاور ها در زندگی خود کار کنی و چند دوره برای تقویت توانمندیهای تکنیکی و ذهنی خودت در طول سال برای خودت در نظر گرفته ای؟

قدم دوم : آتش اولیه

در این قدم باید انرژی لازم رو برای ورود به عرصه موفقیت در خودت ایجاد نمایی. کارهای رو انجام به که موتور کارآفرینی تو رو روشن کنه و تو رو در مدار حرکت با قدرت به سمت اهدافت قرار بده

  • بدون ترس از هدفت صحبت کن:

آنچه در ذهن داری و می خواهی بهش برسی در محیطی امن و در حضور افراد مثبتی که موفقیت تو رو می خواهند و تشویقت می کنند فریاد بزن تا دنیا بداند با چه کسی مواجه است و چه چیزی می تواند از تو انتظار داشته باشد. اینطور خودت هم برای رسیدن به اون هدف مصمم تر و با انگیزه تر خواهی شد.

  • تمرکز رو فراموش نکن:

کارآفرینان دریایی از ایده های ناب و حتی ایده های قلابی بی اثر هستند؛ مهم است بدانی تمرکز در کاری که بهش باور داری بسیار مهم است. تعدد ایده شما رو از کار متمرکز بر روی یک پروژه دور می کند و سرمایه های زمانی و مالی شما رو بر چند موضوع مختلف تقسیم و احتمال موفقیت رو پایین میاره. البته پس از گذشتن از مراحل ابتدایی و با افزایش منابع مالی و تخصصی و نیروی انسانی می تونی کم کم در زمینه های مختلف به ایده های جدید هم توجه نمایی.

  • قدم به قدم حرکت کن:

برای رسیدن به اهداف بزرگ نمیشه به طور سالم و منطقی ره صد ساله رو یک شبه رفت؛ لذا برای رسیدن به اهداف بزرگ از قدم های کوچک استفاده و هر کاری رو در زمان خودش انجام بده. برداشتن ده قدم می تونه ریسک بالایی رو برای تو به همراه داشته باشه. اگه قراره یک فیل بزرگ رو بخوری بدون که باید اون رو لقمه لقمه میل کنی و نمی شه همه اون رو یکجا در دهانت قرار بدی

  • شکست رو مقدمه موفقیت بدان:

لازمه بدونی که باور های تو نسبت به شکست چیه؟ همینطور متوجه باشی که آدمهای بسیار موفق احتمالاً بیش از بقیه آدمها در مسیر خودشون شکست رو نیز تجربه کرده اند. اونها به دلیل تلاش های بسیار و تست کردن های فراوان در معرض شکست های بیشتری هستند اما نکته اصلی برای اونها در آغوش کشیدن شکست به عنوان تجربه ای در مسیر موفقیتشون است.

قدم سوم: اقتدار

برای بودن در دنیای کارآفرینی اقتدار یک شرط اساسی و مهمه. یک کارآفرین برای موفقیت در کار خود باید به معنای مثبت مقتدر باشد. این اقتدار شامل موارد ذیل می باشد:

  • قابل اعتماد باش:

یک کارآفرین برای موفقیت بین همکاران خود ؛ مشتریان و بازار هدف خود باید مورد احترام دیگران باشد در غیر اینصورت نمیتواند دوام زیادی داشته باشد.

  • مسئولیت پذیر باش:

اگر می خواهی یک کارآفرین موفق باشی باید از ابتدا تا انتهای کسب و کارت رو و هر آنچه در آن اتفاق می افتد بر عهده بگیری. هرگز کسی که موفقیت رو به نام خود می داند و شکست رو به نام دیگران نمیتواند در رسیدن به اوج در دنیای کارآفرینی اقبال داشته باشد. حتی اگر پروژه ات با شکست مواجه شد و یا همکارات خطایی مرتکب شد ؛ باید مسوولیت این عدم موفقیت رو بر عهده بگیری تا بتوانی تغییری مثبت و راه حلی مناسب رو بدست بیاوری.

  • به احساس خودت اعتماد کن:

اینکه بتوانی به آنچه درونت میگه اعتماد کنی راه برایت آسانتر می شود. گاهی وسواس زیاد و شک و تردید در میانه مسیر تو رو برای رسیدن به اهدافت ناتوان می کنه. پس تلاش کن ؛ مطالعات لازم و تست ها رو انجام بده و وقتی به میزانی از اعتماد در حس خود رسیدی اون رو ارزشمند بدون و دنبال کن.

  • ریسک حساب شده رو قبول کن:

اگر چه به اشتباه گفته می شود که افراد موفق بیشترین ریسک رو در زندگی متقبل شدن باید گفت که این عبارت کامل بیان نشده. کارآفرینان موفق ریسک های حساب شده رو انجام می دهند نه هر ریسکی رو. بعد از اینکه احتیاط های لازم رو انجام دادی و آگاهی لازم رو در مورد موضوعی بدست آوردی و ریسک های آن رو سنجیدی و عاقلانه بودن اون خطر ها برات محرز شد وقت آن است که ریسک رو برداری و اقدام کنی

قدم چهارم : مردم

در این قدم یک کارآفرین ظرفیت های اجتماعی و تخصصی خود رو در مواجه شدن با دیگران به امتحان می گذارد. این دسته از مهارت ها با تمرین ؛ آموزش و تجربه می تواند رشد و ارتقا پیدا نماید.

  • قدرت تحلیل مشتریان رو بالا ببر

هرچه برداشت و برآورد بهتری از مشتری و خواسته هایش داشته باشی بهتر می تونی به عنوان یک کارآفرین در کار خود موفق باشی. کارآفرینان موفق قدرت مشاهده گری بسیار بالایی دارند و ارتباط بسیار خوبی با مشتریان برقرار می کنند و حرکت های مشتریان رو به خوبی تحلیل و بر اساس آن استراتژی خود رو طراحی می کنند.

  • شبکه خودت رو توسعه بده

کارآفرین پیشرو دارای شبکه بسیار بزرگ و با کیفیتی از تمام کسانی است که در مسیر پیشرفت اون تاثیر مثبت و عمده ای دارند. در جمع حضور پیدا می کند و از قابلیت ها ؛ استعدادها ؛ مهارت ها و تخصص ها به بهترین نحوی سود می برد

  • از افراد منفی دوری کن

وجود افراد منفی سمی مهلک در پیشرفت و ترقی هر انسانی است. در دنیای کارآفرینی به دلیل بزرگ بود تبعات هر چیز وجود چنین افرادی خسارت بار تر و زیان آفرین تر می باشد. لذا به عنوان کسی که دارای ایده ها و خواسته های کارآفرینی هستی حتماً مطمئن شو چنین افرادی در دایره نزدیک تو وجود ندارند؛ چه کسانی که با نیت خوب و دلسوزانه جلوی حرکت های تو رو می گیرند و چه کسانی که ذاتاً علاقه ای به موفقیت و پیشرفت تو ندارند

  • هنر سوال پرسیدن رو یاد بگیر

سوال پرسیدن به واقع مهم و سوال درست پرسیدن عین خردمندی و هنر است ؛ لذا خوب است آموزش ببینی چطور سوالاتی مطرح کنی که پاسخ به اونها درهای جدیدی بر روی تو می گشایند و تو رو به مقصد مورد نظرت راهنمایی کنند. تلاش کن از این سوالات در بهبود عملکرد خودت و تیمت ؛ برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و مراودین کاری استفاده نمایی.

  • از مربی و معلم در کسب و کارت بهره ببر

نقش وجود یک کوچ ؛ منتور یا مشاور در پیشرفت و موفقیت کارآفرین بسیار مهم و حیاتی است. نقاط کور یک کارآفرین رو فقط یک کوچ هوشمند و یک معلم متخصص است که می تونه در شما و تیم و سازمانتون شناسایی و نمایان کنه. مادامی که تنها به خودت و برداشت های شخصی خودت اتکا نمایی امکان ندیدن واقعیت ها ؛ خطرات و اشتباهات وجود دارد.

در نهایت سفر کارمندی به کارآفرینی سفری پر مخاطره و پر فراز و نشیب است که برای ورود و ماندگاری در آن باید آگاهی کافی داشته ؛ آمادگی کسب کرده و از تمام امکانات و روابط در راستای موفقیت آن استفاده نمایید.      

دیدگاهتان را بنویسید